Zacznijmy od liczb
W czerwcu 2018 roku Luno, wraz z SW Research, pytało polskich internautów o znajomość kryptowalut i motywy inwestowania (pełne wyniki badania znajdziesz tutaj). Jak się okazało, już połowa Polaków zna to pojęcie i niemal co dziesiąty internauta deklaruje, że posiada waluty cyfrowe. Konkurencję deklasuje Bitcoin – kupiło go 85% wszystkich osób posiadających kryptowaluty, podium uzupełniają Ethereum (40%) i Ripple (35%).
W jakim celu kupujemy waluty cyfrowe? Przede wszystkim jest to forma inwestycji (62% wskazań). Niemniej jednak 56% polskich internautów twierdzi, że płaci kryptowalutami za zakupy w sieci, a 43,5% korzysta z nich do realizowania mikroprzelewów dla rodziny i znajomych. Ponadto 42% ankietowanych przyznaje, że chętnie płaciliby kryptowalutami w sklepach i punktach usługowych, gdyby istniała taka możliwość.
Gdzie można płacić w Polsce Bitcoinem? Jak to robić?
Zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce Bitcoin jest najpopularniejszą walutą cyfrową. Dlatego sprawdziliśmy, jakie punkty usługowe i sklepy akceptują Bitcoin jako środek płatniczy. Listę takich miejsc znaleźliśmy znaleźliśmy na stronie Bitcoin.pl: https://bitcoin.pl/placowki - wyróżniono tu sklepy, usługi hotelowe, gastronomiczne, rozrywkowe, które deklarują, że przyjmują płatności w bitcoinie. Według Bitcoin.pl takich miejsc jest 111, z czego 25 z nich znajduje się w Warszawie. Wśród nich znajdziemy sklepy ze sprzętem IT, kawiarnie, gospodarstwa agroturystyczne, restauracje. Część placówek oferuje usługi online, inne działają także formule stacjonarnych punktów.
Do dyspozycji użytkowników udostępniono także bitomaty – bankomaty, z których można wypłacać waluty fiducjarne z osobistych portfeli kryptowalutowych.
Tydzień tylko i wyłącznie na Bitcoinie
Przed rozpoczęciem eksperymentu wysłaliśmy zapytania do polskich youtuberów, czy chcieliby podjąć się wyzwania przeżycia jednego tygodnia w Warszawie mając do dyspozycji tylko i wyłącznie kieszonkowe w Bitcoinie dostępne w portfelu Luno.
Wyzwania podjął się Karol Wyszyński, twórca kanału Szukam Pracy. Na siedem dni pozbył się wszelkich tradycyjnych metod płatniczych – kart debetowych, kredytowych, gotówki. Zainstalowaliśmy aplikację Luno i doładowaliśmy konto Karola. Zadanie polegało na znalezieniu lokum, środków transportu, restauracji oraz sklepów i punktów usługowych, które zaakceptują płatność w Bitcoinie. Czy udało się?
Siedem dni i siedem odcinków – wszystkie możecie obejrzeć na playliście Tydzień na Bitcoinie na kanale Szukam Pracy
- Odcinek 1 - szukamy noclegu i środków transportu w Warszawie.
- Odcinek 2 – czy wiedzieliście, że w Warszawie i okolicach można płacić za treningi Bitcoinem? Sprawdźcie jakie dyscypliny sportu macie do dyspozycji.
- Odcinek 3 – lunch za Bitcoina - weryfikujemy, czy lista restauracji i sklepów z Bitcoin.pl jest aktualna.
- Odcinek 4 – jak dotrzeć do pracy? Komunikacja miejska i dalsze potyczki z listą Bitcoin.pl.
- Odcinek 5 – usługi – testujemy, czy można kupować i naprawiać sprzęt IT płacąc tylko walutami cyfrowymi.
- Odcinek 6 – sonda – sprawdzamy, co mieszkańcy Warszawy i turyści wiedzą o kryptowalutach
- Odcinek 7 – punkt kulminacyjny – wyprawa do Londynu do siedziby Luno. Czy za Bitcoiny można latać samolotem? Robimy zakupy w YouTube Creator Store i pokazujemy, jak wygląda miejsce naszej pracy na Paddington.
Po cyklu Tydzień na Bitconie pojawił się również film Q&A (dostępny tutaj), w którym Karol dzieli się swoimi przeżyciami, odpowiada na pytania widzów oraz pokazuje niewykorzystane materiały. Wielu widzów twierdzi, że eksperyment powinien zakończyć się po wypłacie kryptowaluty ze specjalnego bitcoinomatu. Jednak trzeba pamiętać, że Karol wypłacił tylko ok. 1 300 zł, a podczas całego eksperymentu wydał ok. 8 500 zł. Mimo wielu wyzwań i niespodzianek youtuber z uśmiechem wspomina eksperyment, przywołuje liczne zabawne sytuacje i cieszy się tak ciepłym przyjęciem Polaków. Miejmy nadzieję, że to nie będzie ostatni tego typu eksperyment!
Nie tylko rozrywka! Bitcoin społecznie użyteczny
Podczas Tygodnia na Bitcoinie Karol nie ograniczył się tylko do własnej wygody i przyjemności. Poszedł o krok dalej. Pod wpływem głosów widzów, youtuber postanowił przekazać pozostałą część bitcoina na szczytny cel. Wyzwaniem było znalezienie organizacji charytatywnej, która przyjmie datek w kryptowalucie. Po niełatwym researchu Karol Wyszyński wsparł Katolicką Wspólnotę Chleb Życia, prowadzoną przez s. Małgorzatę Chmielewską. Organizacja pomaga osobom w trudnej sytuacji materialnej wyjść na prostą dzięki wspólnej pracy, udostępnianiu lokali dla bezdomnych i placówek dla dzieci i młodzieży z trudnych środowisk, by dzięki edukacji zapewnić im lepszy start w dorosłość.
Film (dostępny tutaj) jest kolejnym dowodem na to, że obsługa bitcoina nie musi być skomplikowana. Karol zadzwonił do siostry Małgorzaty i w kilku zdaniach wytłumaczył jej, na czym polegają płatności kryptowalutami i obsługa aplikacji Luno. To proste - fundację można wesprzeć wysyłając link mailem bądź smsem. Poprzez link pracownik fundacji pobiera aplikację Luno na swój smartfon bądź komputer i przez nią operuje datkiem w Bitcoinie. Kryptowalutę można również zamienić na gotówke w pobliskim bitomacie. Pieniądze przekazane w ramach akcji „Tydzień na Bitcoinie” zasilą projekt wyposażenia przedszkola prowadzonego przez fundację.
Co o eksperymencie sądzą jego twórcy?
Magdalena Gołębiewska, Country Manager CEE w Luno:
- Od początku wiedzieliśmy, że ten eksperyment wiąże się z wieloma wyzwaniami, zarówno logistycznymi, jak i psychologicznymi. Czy znajdziemy kogoś, kto będzie skłonny pozbyć się wszystkich tradycyjnych środków płatniczych i przerzucić na Luno i kryptowaluty? Chcieliśmy pokazać, że Bitcoin można traktować jako normalny środek płatniczy, z którego możemy śmiało korzystać podczas zakupów, rezerwowania noclegu, wyjścia na lunch czy na trening.
Wyzwaniem było już samo znalezienie osoby, która podejmie się wyzwania – w końcu na temat bitcoina krąży wiele mitów, które sami staramy się obalać za pośrednictwem badań i portalu edukacyjnego Luno. Ważna była także weryfikacja listy miejsc akceptujących Bitcoin – okazuje się, że ta zamieszczona na stronie Bitcoin.pl nie jest aktualna, część z tych placówek już nie istnieje. Pracownicy czasem nie wiedzieli, że ich sklep czy firma akceptuje kryptowaluty. Dlatego ważnym wnioskiem na przyszłość jest aktualizacja lub stworzenie przyjaznej dla użytkowników mapy sklepów i usług akceptujących waluty cyfrowe.
Karol Wyszyński, twórca kanału Szukam Pracy:
Czy da się przeżyć mając do dyspozycji TYLKO Bitcoina? Okazuje się, że tak. Spędziłem 7 dni podczas których za jedzenie, nocleg, transport czy rozrywkę płaciłem właśnie kryptowalutą.
Dzięki Luno sama transakcja jest dość prosta, większym wyzwaniem jest znalezienie punktu akceptującego taką formę płatności. Największym wyzwaniem było ich znalezienie. Co prawda w sieci znaleźć informacje typu "gdzie zapłacisz Bitcoinami", niestety w rzeczywistości część placówek nie istnieje, część już nie akceptuje BTC. Udało mi się znaleźć dosłownie kilka miejsc, w których można zapłacić kryptowalutą. Na szczęście spotkałem kilku sprytnych sprzedawców, którzy zgodzili się pełnić rolę "żywego bankomatu".
To nie koniec!
Eksperyment nie kończy się na Polsce – na zaproszenie Luno wyzwania podejmą się także youtuberzy z Londynu, Wilna i Kapsztadu. Sprawdzimy, które miasto jest najbardziej przyjazne użytkownikom Bitcoina – relacje z eksperymentów będą dostępne na blogu i profilach Luno na Facebooku i YouTube.
O Luno:
Luno to wiodąca platforma oferująca kryptowaluty (Bitcoin i Ethereum) i umożliwiająca każdemu ich łatwe i bezpieczne kupowanie i przechowywanie. Firma działa w ponad 40 krajach, z biurami w Londynie, Singapurze i Kapsztadzie oraz zespołem ponad 200 doświadczonych ekspertów ds. technologii i finansów. Do grona głównych inwestorów Luno należy Naspers, globalny potentat branży IT i e-commerce, właściciel tak znanych platform jak PayU, Kreditech i Showmax. W 2018 roku Luno zdobyło tytuł najszybciej rozwijającej się firmy technologicznej w Wielkiej Brytanii w konkursie Tech5 organizowanym przez Adyen i TWN.
Więcej informacji:
Magdalena Gołębiewska
magdalena@luno.com
PL: +48 884 639 748
UK: +44 7904 389 285
Anita Ceglińska
anita.ceglinska@hkstrategies.com
PL: +48 605 121 928
Wiecej:
Strona www: www.luno.com
Facebook: Luno Poland
Praca: https://www.luno.com/careers
Mobile apps: Android and iOS
Media: Logo, product images and team photos
Inwestorzy: Balderton Capital, Alphacode / RMIH, DCG, Naspers, Venturra